eVisions.cz

Na co dát pozor při přechodu na HTTPS aneb Jak jsme přecházeli s klientem na bezpečnější protokol

Webům s HTTPS by měly dát vyhledávače ve výsledcích vyhledávání přednost. Momentálně se uvádí, že až 30 % webů na světě zobrazujících se ve vyhledávání, jsou na HTTPS (údaj platí pro vyhledávač Google). V Česku je to o něco méně, ale i u nás má tento trend vzrůstající tendenci. V lednu tohoto roku vydal vyhledávač Seznam zprávu, že jejich algoritmus by již neměl mít problém s protokolem HTTPS, a tak se weby, které na čekaly s přechodem jen na tuto zprávu, mohly pustit do práce. I my jsme se u jednoho našeho klienta k přechodu na HTTPS rozhodli.

Redesign webu byla naše šance

Klient má menší web s cca 11 700 zaindexovanými stránkami. Pro přechod jsme se rozhodli v době, kdy uvažoval o redesignu svého webu a toho jsme chtěli využít rovnou i přechod na https. Čekaly nás razantní změny, proto jsme museli vše dobře naplánovat.

Dohodli jsme se, že nejprve přejdeme na nový protokol HTTPS a až po pár týdnech vyměníme na webu design.

Abychom nepřišli o to, co jsme několik let budovali, tedy zejména o návštěvnost a odeslané formuláře, pohlídali jsme si důležité kroky, které jsou nutné pro „bezproblémový přechod na HTTPS“.

Kroky k přechodu na HTTPS

Po těchto úpravách následovala celková kontrola v nástroji XENU, zdali byly veškeré URL stránek opravdu upraveny a změněny. Protože se jedná o menší web, šlo vše rychle.

Co následovalo po nasazení

Po nasazení jsme vše opět pečlivě zkontrolovali a provedli následující kroky:

Poté následovala změna URL webu všude, kde ji používá klient, tedy v PPC kampaních, v newsletterech, na sociálních sítích a v e-mailových podpisech.

Po finálním přechodu a veškerých závěrečných kontrolách jsme web necelý měsíc na denní bázi monitorovali. Zejména pak návštěvnost a zobrazování webu ve výsledcích vyhledávání jak na Googlu, tak na Seznamu. Jak to dopadlo?

 

Na níže uvedený graf znázorňuje vývoj návštěvnosti webu od června do srpna. Přechod jsme prováděli 21. 6. 2016.

Závěrem můžeme říci, že přechod na HTTPS proběhl bez komplikací. Vzhledem k velikosti webu nebylo komplikované provést veškeré úpravy a kroky nutné k přechodu. Pro větší webové stránky, či samotné e-shopy však doporučujeme nezapomenout na následující:

Před ostrým spuštěním nezapomeňte vše pečlivě otestovat. V případě, že se rozhodnete pro HTTPS a nejste si jistí všemi kroky, kterými je nutné projít, doporučujeme se do přechodu pustit pouze s pomocí odborníků.