eVisions.cz

Jak si poradit se stránkou 404?

Určitě se vám mnohokrát stalo, že jste na tuto stránku narazili a buď jste se z této stránky proklikali bez problémů, kam jste potřebovali, nebo jste bohužel neměli kam kliknout a rovnou jste z webu odešli jinam.

A ta frustrace, když se snažíte dostat ze 404 stránky pryč, a není kudy. Někteří z vás by mohli namítat, že stačí přeci odmazat část URL adresy, aby se zobrazoval jen název domény. Ale vědí to i vaši návštěvníci? A vaši zákazníci?

Webdesignéři i online markéťáci zapomínají, že i stránka 404 je součástí zákaznických služeb. A určitě víte, co očekávat (nebo spíše neočekávat) od návštěvníka, který naštvaně odejde z vaší stránky.

Proto jsme pro vás připravili pár tipů pro tvorbu a úpravu stránky 404.

1. Zdůrazněte zákazníkovi, že je na 404 stránce

 

Na první pohled musí být ze stránky patrné, že se návštěvník ocitl na jiné stránce, než kterou hledal. Vysvětlete mu konkrétně, co se stalo, že skončil, kde skončil.

2. Stránka by měla být jednoduchá

 

Nepoužívejte žádné technické výrazy a hlavně na stránku nevkládejte text o několika odstavcích. Návštěvníky to stejně nezajímá. Stačí jedna věta, která přesně vysvětlí, co se stalo a jaké kroky by měl návštěvník podniknout, aby našel, co potřebuje.

3. Umístěte na stránku 404 pomocné prvky

 

Super grafika a objasňující text je dobrá cesta, ale vaším cílem je návštěvníka na webu udržet co nejdéle. Poskytněte mu návod, aby se dostal tam, kam potřebuje.

Vyhledávací pole: jedno z nejjednodušších řešení je na stránku umístit vyhledávací pole. Vyzvěte návštěvníka k využití tohoto pole. Je možné, že stránka, kterou hledal, je jen přemístěna jinam.

 

Kontaktní informace: Může se stát, že o špatném odkazu, který právě návštěvník objevil, ani nevíte a v horších případech na tuto URL vede dokonce i některá z vašich kampaní. Umístěte na stránku kontakt či kontaktní formulář, aby měli návštěvníci možnost vás informovat.

Navigační menu: Díky navigačnímu menu na stránce si návštěvník najde, co potřebuje. Snažte se co nejvíce ulehčit návštěvníkovi cestu k tomu, co hledá. Zachovejte menu a celou „hlavičky“ webu, aby neměl návštěvník pocit, že se octnul na jiném webu.

Odkaz na hlavní stránku: Umožněte návštěvníkovi, aby se mohl bez problému dostat na hlavní stránku webu. Pokud je na vašem webu navíc poprvé a hned natrefí na404, není to moc dobrá vizitka. Ale každý si zaslouží druhou šanci. Odkaz na hlavní stránku mu pomůže seznámit se s tím, co nabízíte.

4. Zachovejte stejný design

 

404 je stránka jako každá jiná na vašem webu. Design této stránky by měl proto korespondovat s designem celého webu.

5. Kontrolujte pravidelně nefunkční odkazy

 

Kontrolujte v pravidelných intervalech svůj web na přítomnost nefunkčních odkazů a stránek. Není nic horšího, než se snažit přivádět návštěvnost, ať už z placeného či organického kanálu, na stránku, která vlastně neexistuje, nebo se nachází pod úplně jinou URL. Kontrolu chybových stránek můžete provést například nástrojem Screaming Frog a pro kontrolu odkazů na stránce využijte třeba pluginy pro prohlížeče, jako je Check my links pro Google Chrome.

6. Trocha humoru ještě nikoho nezabila

 

Není nutné být přehnaně kreativní, ale trocha humoru na stránce může pomoci návštěvníkovi při frustraci z marného hledání. Pokuste se být trošku kreativní a oznamte zajímavým způsobem, že se možná něco pokazilo.

Podívejte se níže na ukázky zajímavě a vtipně řešených 404

 

Respekt

respekt.cz/404

Vodafone

vodafone.cz/404

Vaše čočky

vasecocky.cz/404

KupKolo

kupkolo.cz/404

Moz

moz.com/error

Ahrefs.com

ahrefs.com/44

Tolia.ge

tolia.ge/404

Benefit

benefitcosmetics.com/uk/en-gbml

Garageband

popcorngarage.com/404

Mailchimp

mailchimp.com/404/

Fleximeze.com

fleximize.com/404

Adidas

adidas.co.uk/404

Znáte další zábavné 404 stránky? Podělte se o ně v komentářích!