Pro měření Yandex Metricou potřebujeme Yandex účet, na který je celá tato služba vázána. S Yandex účtem získáte také emailovou schránku, stejně jako je tomu u Googlu. Díky tomuto účtu dostanete přístup do celé skupiny služeb ruského vyhledávače (email, PPC systém, Metrica atp.).
Tento účet si vytvoříte na https://passport.yandex.com/registration.
Po vytvoření účtu se přihlaste do samotné Yandex Metricy (dále jako YM) na https://metrica.yandex.com/.
Po přihlášení vám YM ihned nabídne možnost přidání měřícího kódu.
Je nutné si uvědomit, že nejste v Google Analytics a nenajdete zde stejné uspořádání účtu, tj. rozdělení do 3 sekcí na účet (account), službu (property), výběr dat (view). V YM je pouze jedno zobrazení dat – pro další si musíte vytvořit další měření.
- Vyplníte tedy Name, kde si pojmenujete celý projekt, např. „NázevKlienta CZ“
- Vyplníte URL webu „http://www.NazevWebu.cz“
- V Mirrors můžete nastavit další verze webu, které vám do statistik budou propadávat – např. mobilní web „http://m.NazevWebu.cz“ (pro lepší přehlednost doporučujeme mít mobilní web v odděleném měření).
- Na zadaný email, či telefonní číslo si můžete nechat posílat notifikace ohledně výpadku webu, či jiných problémech (např. načtení webu).
- Nastavte si vaši časovou zónu.
- Session timeout – aneb po jak dlouhé době neaktivity, bude v analytice ukončena session vašeho návštěvníka. Google Analytics mají defaultně nastavených 30 minut. Pokud však z pohledu vašeho webu dává smysl delší čas (např. na blozích nebo obsahových webech trvá přečtení článku déle než půl hodiny), nastavte si tuto hodnotu podle vlastních kritérií.
- Odsouhlaste Smluvní podmínky a pokračujte na druhou a zároveň poslední část vytváření měřícího účtu YM.
- V dalším kroku si vyberete funkce, které bude YM na vašich stránkách využívat:
- WebVisor – natáčí návštěvníkovo chování na webu (kompletně vše – kam kliká, jak hýbe s myší, kam co píše)
- Click Map – heat map klikanosti na odkazy na vašem webu
- External links, file downloads and „Share“button report – informace o klikanosti na odkazy, které vedou ven z vašeho webu, informace o stahování dokumentů a používanost „Share“ buttonu (pouze pokud máte na webu implementováno)
- Accurate bounce rate – „upřesnění“ bounce rate, kdy BR bude počítán pouze jako odchod do 15 vteřin po příchodu na web
- Informer – slouží jako viditelné počítadlo přístupů na web, které se bude zobrazovat na každé stránce s umístěným YM kódem (doporučujeme vypnout). Vzhled tohoto panelu si můžete libovolně upravit (barva, rozložení, font atp.)
- Při rozkliknutí položky more najdeme další možnost, mezi které patří vypnutí indexace webu pomocí YM (ta posílá navštívené stránky s implementovaným kódem YM přímo do indexu Yandex search enginu) nebo asynchronní kód (ten naopak nezpomaluje načítání webu). Z těchto bodů doporučujeme mít defaultně zapnutý pouze asynchronous code.
- V horních záložkách si můžete vytvořit cíle či nastavit filtry.
A máte nastaveno. Teď vyjměte kód ze stránky a vložte jej na každou stránku vašeho webu. Ihned poté můžete vstoupit do rozhraní YM a otestovat pomocí ikonky refresh v seznamu vašich webů, zdali a jak se data načítají (pomohou vám barvy – červená barva = nesbírá; žlutá = sbírá, ale někde je problem; zelená = sbírá korektně). Po kliknutí se stav zaktualizuje.