Banner
Banner je druh grafického internetového inzerátu na webových stránkách, který se využívá v PPC reklamách, ale i RTB a přímém nákupu.
Bannery mívají většinou podobu čtvercového či obdélníkového obrazce, v němž se vyskytuje grafický objekt, animace či interaktivní grafika s reklamním účelem. Bannery se běžně využívají v tzv. obsahové reklamě (také Display reklama). Bannerové inzeráty se zobrazují na různých internetových stránkách na základě jejich obsahu. Inzerent si tedy v rámci display kampaně může vybrat, na jakých webech chce své reklamy zobrazovat, například podle tématu obsahu nebo zvolit konkrétní weby.
Bannery dokáží mít velmi široký zásah a mohou zvýšit povědomí o značce a přivést nové zákazníky. Stejně tak ale mohou precizně zacílit na vaši cílovou skupinu či v rámci remarketingu na uživatele, kteří již navštívili vaše stránky. Na druhou stranu bannerová reklama bývá méně efektivní na reálné nákupy na e-shopu a je lepší ji využívat s cílem budování povědomí o značce nežli s očekáváním velkých obratů. Bannerová reklama také mívá nižší CTR, kterému nepřispívá stále rostoucí bannerová slepota – tedy podmíněné ignorování reklamy ze strany uživatelů.
V jakých PPC systémech si nastavím bannerovou reklamu?
- v běžných PPC systémech jako je Google Ads a Sklik
- v rámci Facebook Ads
- v RTB (jedná se o pokročilý a velmi precizní způsob zobrazování bannerových reklam. Tento způsob je vhodný hlavně pro větší inzerenty)
Bannerovou reklamu lze také zajistit tzv. přímým nákupem, který nabízí například Seznam v rámci své obsahové sítě. Jedná se ale o koupi velkých objemů reklamních ploch.
Běžně užívané typy bannerů:
Klasický statický banner vytvořený v grafickém nástroji je dnes již nutným ale občas nudným základem bannerové reklamy. V dnešním online světě se inzerenti snaží co nejvíce odlišit a prolomit bannerovou slepotu. Inzertní systémy proto povolují i pokročilejší typy obsahové reklamy:
- responzivní obsahová reklama – nejedná se přímo o banner, ale spíše o kombinaci obrázků a textu. Tento druh obsahové reklamy je doporučený pro veškeré obsahové kampaně v systému Google Ads. Zajistí vám vizibilitu i na webech, kde vám bude chybět správný rozměr klasického banneru.
- animovaná reklama ve formátu GIF
- reklama Lightbox – reklama, která reaguje na kliknutí či najetí myši a následně se rozbalí či přehraje video. Dostupné jsou ve formátech IAB.
- HTML5 bannery, tedy animovaný banner tvořený kombinací HTML, CSS a JS jazyků. Má velmi dobrou vizibilitu a narozdíl od GIF formátů nedochází ke kostrbatému přechodu animací
- reklamy AMP HTML, tedy formát určený hlavně pro rychlé načítání bannerů na mobilních telefonech (HTML5 i AMP HTML bannery lze vytvořit v nástroji Google Web Designer)
Nejbězněji užívané formáty bannerů:
- banner 300×600
- 120×240
- 300×250
- 728×90
- 160×600
- 300×600
- 970×250
- 336×380
- 120×600
- 200×200
- 480×480
Obecná pravidla pro tvorbu bannerů:
- všechny systémy vyžadují jasně čitelné, relevantní a srozumitelné bannery
- klasické grafické reklamy nesmí překročit maximální velikost 150kB
- nesmí zobrazovat zakázaný obsah (zde se pravidla Google Ads a Sklik liší a je třeba si nastudovat nápovědu Skliku a Googlu)
- další specifická pravidla pro jednotlivé formáty či PPC systémy
Facebook Ads bannery:
V Facebook Ads jsou požadavky na rozměry i vzhled bannerů o dost jednodušší. V zásadě si vystačíte s rozměrem 1080×1080. Pozor si dávejte na to, abyste neměli více 20 % banneru zaplněných textem.
Dříve bylo 20% pravidlo kontrolované a jeho nedodržení znamenalo zamítnutí reklamy. Dnes již toto omezení není, ale i tak lze říci, že bannery s maximálně 20 % textu si vedou lépe. Do bannerů v Facebook Ads také graficky nevkládáte žádný CTA (call-to-action) prvek. Ten je tvořen přímo v systému.
Základní rozměr bannerů vám postačí ve většině případů. Pokud ale chcete zvyšovat CTR a efektivitu reklam, přidejte také rozměr 1080×1920. Ten vám zajistí viditelnost reklamy v tzv. Stories Ads.
-
Spolupráce eVisions a Nefertitis: Za 9 měsíců zvýšení tržeb na téměř 150 % díky PPC (CASE STUDY)
23.11.2020V létě roku 2019 nás kontaktoval majitel e-shopu Nefertitis s…
-
Optimalizace v PPC: Díl 2. – Pomalá optimalizace kampaní
15.07.2020Co si představíte, když se řekne optimalizace PPC kampaní? Vylučování…
-
5 základních bodů před spuštěním PPC kampaní
08.04.2020PPC kampaně pomohou vašemu byznysu růst – ovšem jen, pokud…
-
Jak na PPC analýzu konkurence? Naše přednáška na PPC Restartu 2019
07.10.2019Společně s Lenkou jsme letos na PPC Restartu přednášeli o…
-
Marketingové konference a oborové akce pro podzim a zimu 2019
16.09.2019Období slunných dovolených je v nenávratnu, ovšem není důvod smutnit.…
-
Agentura vs. freelancer: Koho vybrat na PPC kampaně?
17.06.2019Pokud zvažujete pro svou firmu zavedení PPC kampaní, pravděpodobně přemýšlíte…
-
Jak podpoříte váš e-shop před Vánoci?
04.10.2018Před Vánocemi nakupují lidé jako utržení z řetězu. Jak je…
-
Content First 2018: Obsah je král, ale musíte ho naučit vládnout
18.06.2018V marketingových vodách stokrát omílaná fráze, že obsah je král,…
-
12 rozšíření do prohlížeče, která si jednoduše zamilujete
04.06.2018Doplňky do prohlížeče jsou skvělým pomocníkem, který vám zpříjemní a…
-
Novinky z onlajnu #28
08.08.2017Pozor, pozor, budou se podávat další Novinky z onlajnu! Kromě…
-
5 nejzajímavějších přednášek z CopyCampu 2017
10.03.2017Sedmý CopyCamp sliboval uzdravit nemocné texty. Vzal si k tomu…
-
5 způsobů, jak se vypořádat s blokováním internetové reklamy
07.07.2016Internetovou reklamu bojkotuje čím dál, tím více uživatelů. Dá se…