Menu

Novinky z onlajnu #63 – O nových trendech v marketingu pro rok 2021

Autor Andrea Dlabolová Andrea Dlabolová

Vítáme vás u prvního dílu Novinek z onlajnu v letošním roce. Tentokrát jsme si pro vás připravili shrnutí trendů ve světě online marketingu pro rok 2021. Těšte se také na tipy, jak zdokonalit svůj profil na LinkedInu, i na rozhovor s Ondřejem Lidmilou.

#1 Trendy ve světě online marketingu

Sociální sítě

Online shopping bude nadále posilovat

V loňském roce rostl vliv sociálních sítí a tento trend bude pokračovat i letos. Výrazně posílí nákupy skrze sociální aplikace a zejména přes ty messengerové. Většina firem také díky koronavirové krizi zjistila, že přesunout své působení do onlinu pro ně není problém. Cvičit jógu prostřednictvím Zoom nebo podle videa na Instagramu se pro nás stalo naprosto normálním.

Segment rozšířené reality

Segment rozšířené reality je atraktivní pro stále více firem. Po Snapchatu připravuje spuštění nového formátu reklamy s rozšířenou realitou i TikTok. Ten umožní uživatelům přidávat do videí interaktivní vizuální efekty od inzerentů. Celosvětové zavedení tohoto formátu je naplánováno na podzim tohoto roku.

Sdílejte autentický obsah

Firmy by se v letošním roce měly zaměřit zejména na autentický obsah. Éra dokonalých a vyumělkovaných profilů už je totiž dávno pryč. Pro značky bude také důležitá komunikace společenských témat. Vzhledem k událostem minulého roku, který pro mnohé lidi znamenal velikou nejistotu, lidé od značek čekají, že se o ně budou zajímat a pomohou jim.

SEO

Nástup mobile first indexu

SEO oboru se letos dotknou tři hlavní trendy. Tím největším je nástup tzv. mobile first indexu. Pokud váš web nemá mobilní verzi, Google ho od března vyřadí z indexu, a vy tak přijdete o organickou návštěvnost.

Koncept Core Web Vitals

Druhý podstatným trendem, který od května ovlivní umístění webů ve výsledcích vyhledávání, jsou metriky Web Core Vitals. Ty hodnotí kvalitu webu z hlediska uživatelské přívětivosti a jeho rychlosti. Náš SEO konzultant Ladislav Kos se těmto novým kritériím podrobně věnoval v předchozím dílu Novinek z onlajnu.

Rozšířené výsledky vyhledávání

Posledním, neméně důležitým trendem v SEO jsou rozšířené výsledky vyhledávání. V SERPu zaujímají na prvním místě stále více prostoru, a je proto více než vhodné optimalizovat obsah vašeho webu tak, aby se touto formou zobrazoval, a získal tak více kliků. Vyhledávače tomu totiž budou přisuzovat stále větší význam.

Social Ads

Facebook for Small Business

Pandemie covidu-19 zasadila velkou ránu všem firmám, především ale těm malým. A pomáhat těmto podnikům se stalo velkým trendem. Facebook proto vyvinul nový projekt Facebook for Small Business, v jehož rámci vypsal granty v hodnotě 100 milionů dolarů, které zachránily zhruba 30 000 strádajících menších podniků po celém světě. Podle expertů bude koronavirus ovlivňovat dění i v roce 2021, lze tak očekávat, že Facebook opět vyvine úsilí a podá pomocnou ruku podnikům i letos.

Reklama v news feedu

Reklama v news feedu tvořila na podzim necelých 60 % z celkových příjmů reklam. Pro inzerenty je velkou výhodou tohoto formátu reklam vysoký poměr proklikovosti, který je na úrovni necelých 2 %, což je více než za reklamy ve video feedu anebo na Instagramu.

Video reklamy na Facebooku

Věděli jste, že podle statistik se na Facebooku denně zhlédne více než 8 miliard videí? Pro reklamu na sociálních sítích jsou proto video reklamy skvělým formátem. Zvyšují navíc reach i engagement, ty jsou v případě video reklam mnohonásobně vyšší než u obrázků či fotografií. Pokud je video zrovna vaší parketou, v duchu letošního trendu tvořte ta s délkou mezi 15 vteřinami až 3 minutami. Kratší videa o stopáži do 15 vteřin pak můžete využít v instreamové reklamě, která rovněž funguje skvěle a osvědčila se i naší Social specialistce Denise Řehákové.

Spuštění Facebook Shops

Spuštění Facebook Shops přišlo v tu nejlepší možnou dobu. Ve chvíli, kdy lidé aktivně nakupují na internetu. Facebook proto plánuje letos spustit ještě funkci Facebook Pay, která umožní platbu jedním kliknutím. Online nákupy skrz messengerové aplikace, nebo dokonce live stream video tak brzy budou úplně běžnou záležitostí.

PPC

Pandemie koronaviru omezila lidi v pohybu a každodenní život se tak stále více přesouvá do online světa. Nejen pro PPC obor to znamená spoustu možností, jak na svět online marketingu začít pohlížet trochu jinak.

Automatizace

Práce v online světě bude přibývat a jedním z nástrojů pro zvládání kampaní tak jednoznačně bude automatizace. Tím nemáme na mysli jen automatické biddingové strategie, které už všichni známe, ale také používání skriptů a pravidel pro vytváření reportů nebo auditů. S automatizací pak jde ruku v ruce také optimalizace. Díky strojovému učení dokáže umělá inteligence lépe vyhodnotit šanci na proklik nebo konverzi. Připravte se tak na to, že automatizace bude stále větší součástí PPC reklamy.

Google sdílí méně dat

S rozvojem automatizace však nepřicházejí jen výhody. Dalším trendem ve světě PPC je bohužel i to, že Google se s PPC specialisty dělí o méně dat než dříve. PPC specialisté se tak letos budou muset spolehnout na méně dat a naučit se z nich vyčíst ten správný kontext.

Nové segmenty na online trhu

Doba covidová nutí obchodníky, kteří se donedávna na online moc nesoustředili, měnit strategii. Před dvěma lety by se vám restauratéři za nabídku placené reklamy vysmáli, dnes si restaurace tvoří vlastní e-shopy a platí inzerci v Dáme jídlo nebo Woltu. Dalším z velkých hráčů, kteří online marketingu věnovali pramálo pozornosti, jsou automobilky. Podle zprávy CNBC z 19. března 2020 by mohl prodej vozů v USA a Evropě poklesnout až o 20 %. Americký deník USA Today dokonce uvádí, že jen březnové prodeje loňského roku klesly přibližně o 38 000 vozů. Časopis Motor Trend zase zdůraznil, že koronavirus zničil čínský trh s automobily a Amerika je pravděpodobně další na řadě. Nejen proto začínají prodejci automobilů přemýšlet právě nad novou strategií pro e-commerce trh.

Německo

Pandemie covidu-19 v loňském roce výrazně zamíchala kartami. Online nákupy u našich sousedů nikdy nezaznamenaly takový boom jako v roce 2020. Německá e-commerce má tak za sebou rok s rekordním obratem přes 80 milionů euro. A přestože ještě stále nevíme, co nám rok 2021 přinese, trendy pro rok 2021 na poli německé e-commerce jsou jasné.

  • Prodej produktů přes nové social commerce platformy, jako jsou například Facebook, Instagram nebo Pinterest Shops.
  • Rychlejší a osobnější komunikace se zákazníky prostřednictvím chatboxů, Messengeru nebo WhatsAppu.
  • Digitalizace německého potravinářského průmyslu, který byl v tomto ohledu až do začátku pandemie velice konzervativní.

#2 Tipy a triky, jak na LinkedIn v roce 2021

1. Správně vyplněný profil

Prvním důležitým tipem, jak efektivně zdokonalit svůj LinkedIn profil, je mít na něm relevantní informace. Ujasněte si, s jakým cílem na LinkedInu vlastně jste.

2. Tvořit relevantní obsah

Tvořte na LinkedInu takový obsah, který ostatní přesvědčí, že jste ve svém oboru skutečným odborníkem.

3. Vytvářet si komunitu

Navazujte nová spojení, buďte proaktivní a komentujte příspěvky ostatních.

#3 Rozhovor s Ondřejem Lidmilou

Naše pozvání tentokrát přijal Ondřej Lidmila, majitel firem The Media Crew a Giffy, manažer brněnského networkingového klubu BforB a lektor školení týkajících se profesní sítě LinkedIn. Popovídali jsme si o tom, jak se v minulém roce LinkedIn proměnil, co na něm funguje a proč je dobré být v roce 2021 na LinkedInu vidět.

SHARING IS CARING!

19.01.2021

Komentáře