eVisions.cz

Cashback jako zdroj nevěrných zákazníků? Ne tak docela

Začneme vysvětlením, jak cashbacky fungují. Portály jako Tipli.cz, VratnePenize.cz nebo Refundo nabízí stovky obchodů, ve kterých zákazník nakoupí a dostane část peněz zpět. Výše provize se liší s ohledem na vybraný sortiment. Část z provize vyplatí obchod portálu, část doputuje k zákazníkovi. Cashbacky mají také často, na rozdíl od ostatních affiliate partnerů, speciální podmínky. Dnes není výjimkou, že čistě obsahoví partneři jsou zvýhodňováni a pro cashbacky platí tvrdší pravidla.

Přidaná hodnota pro zákazníka je tedy jasná. Zboží nakoupí za stejnou cenu jako obvykle a část ze zaplacené částky dostane zpět. Nejedná se ovšem o prvoplánovou slevu, jelikož uživatel cashbacku musí počkat až na potvrzení odměny. Dostane jí jenom ze skutečně dokončeného nákupu.

Víc než slevy

Cashback portál tak není jen „skladištěm slev“, pro mnoho zavedených obchodů může naopak z části nahradit vlastní věrnostní program. Na druhou stranu musí obchody počítat s tím, že se na webu může objevit i jejich konkurence. Pak jako obvykle rozhodují konkurenční výhody.

Jen u vrácení peněz ale svět výhod pro zákazníky cashbacku nekončí. Například Tipli, které vede online podnikatel Michal Hardyn, se snaží vytvořit pro své uživatele moderní a komplexní službu, díky které pro ně bude nakupování příjemnější.

Cashback portál tak nemusí být pouze o obchodech, ze kterých se uživatelům vrací při nákupu peníze, ale mohou na něm rovněž hledat slevové kupony, akční letáky známých obchodů a obecné informace o výhodných nákupních akcích jako jsou například Dny Marianne nebo akce Ona Dnes. Ne každý cashback portál se tímto servisem ovšem může pochlubit.

Jako pro spoustu jiných webů je i pro cashback velmi důležitý obsah, který lidi baví. Ať už jde o edukaci čtenářů, různé návody a nákupní rady, upozornění na aktuální akce či lifestylovější články. Uživatel by měl najít na jednom místě mnoho hodnotného obsahu.

A tím už se pomalu dostáváme k otázce, která (nejen) komunitu kolem affiliate marketingu dráždí ze všeho nejvíce. Jakou přidanou hodnotu přináší cashback portál samotným obchodům?

Výhody a nevýhody cashbacku

Mezi nejčastější argumenty proti cashbacku se uvádějí jeho uživatelé. Někteří namítají, že jde pouze o honiče slev, nikoliv o věrné zákazníky, kteří se budou do obchodu vracet. Jiným se nelíbí již zmíněná konkurence, kdy na webu často najdete konkurenční firmy vedle sebe.

Častý je také argument, že cashback portál nepřináší potřebnou „akci“, ale jen parazituje na ostatních obsahových a affiliatech webech. To ovšem mnohé statistiky popírají. Právě zákazníci z cashbacku jsou totiž velmi konverzní skupinou rozhodnutou nakoupit. Cashback portály jsou pak schopné tuto masu do určité míry směřovat a tak podpořit konkrétní kampaně obchodníka.

 

Něco to samozřejmě stojí cashback i e-shop, ale pořád se jedná o výkonnostní marketing. E-shop dostane za minimum práce takřka zaručené výsledky. A platí jenom za skutečně realizované objednávky.

Nakonec i konkurenční prostředí může mít pro obchody své výhody. Asi žádný obchod si nemůže dovolit investovat do marketingu tolik jako Alza a právě cashback portál je jednou z cest, jak českému gigantu konkurovat. Všechno je ve finále o dobré nabídce.

A konečně uživatelé. Samozřejmě se mezi nimi najdou lidé, kteří prostě chtějí nakupovat vše a vždy jen ve slevě. Ty ale půjde jen těžko předělat. Tato skupina bude fungovat, i kdyby žádné cashbacky neexistovaly. Byli tu před internetem a budou tu i s ním.

Spousta zákazníků, kteří přes cashback portály pravidelně nakupují, naopak dokáže být v případě zajímavých podmínek velmi věrná. Je potřeba si cashback představit jako nákupní klub, jehož zájmem není zákazníka rychle vyždímat a otrávit, ale naopak si ho dlouhodobě hýčkat. Přinášet mu dlouhodobě výhody a to nejen finanční. Představovat zajímavé obchody a inspiraci k dalšímu nákupu. To je cíl, který by si měly cashback portály napsat na svou nástěnku!

I proto je podmínkou úspěšného cashback webu silná zákaznická podpora. To je další bod, který skrývá na první pohled ne tak výraznou, ale užitečnou službu pro obchody. Ruku v ruce s edukativním obsahem (například o reklamacích) obchodům usnadňuje práci.

Emailing, Facebook a další propagační kanály

Tím nejdůležitějším je nicméně ve finále pro obchody logicky platící zákazník. Pokud jsme mluvili o tom, že cashback portál funguje jako jeden z marketingových kanálů, můžeme si uvést několik konkrétních způsobů, kterými se snaží své uživatele „dotlačit“ k nákupu.

V první řadě jde o emailing. Právě silná emailingová databáze je základem každého cashback portálu. Čím zajímavější akce, tím větší šance se do e-mailu dostat a zaujmout. To je hozená rukavice hlavně pro obchody. Tato spolupráce obvykle přináší jasné výsledky.

Není neobvyklé, že se po odeslání e-mailu tržby přes cashback na konkrétním obchodu zdvojnásobí i ztrojnásobí. A to už jsou zajímavá čísla. Například obchody na Tipli.cz se takto snaží najít cestu k novým zákazníkům pravidelně.

Emailing je samozřejmě ale jen jedním z nástrojů. Největší cashback portály v Česku investují nemalé prostředky do komunikace na všech dostupných kanálech. Prim hraje momentálně Facebook, zajímavým se hlavně směrem do budoucna jeví Instagram.

Obchody a jejich lákavé akce pak propagují cashback portály co nejviditelněji i na svých stránkách například pomocí bannerů, samostatných landing pages nebo pořádáním soutěží.

 

Hodně nám prozradí také pohled do zahraničí, kde cashbacky dlouhodobě a úspěšně fungují. To ukazuje, že jde o udržitelný model.

Například vizí zmíněného cashback portálu Tipli je komplexní, moderní a rychlá služba, která pomáhá lidem nakupovat všemi relevantními prostředky.

 „To je přesně směr, který v dnešní době, kdy jsou zákazníci stále náročnější, považujeme za důležitý. Z mnoha směrů na zákazníky útočí různá sdělení ve formě slev. Cashback jde proti tomu, nenabízí slevu, nabízí odměnu za to, že zákazník využije službu nebo si nechá zboží,” říká Michal Hardyn, ředitel portálu Tipli.

Takže?

Těžko se někdy bude obchod spoléhat primárně jenom na cashback portál, jako součást marketingu ale může výborně fungovat. Jen je potřeba s ním správně pracovat. Přístup „tak teda budeme i na tom cashbacku“ pochopitelně moc zářivé výsledky nepřinese.

Z pohledu zákazníka jsou pak výhody ještě mnohem zřetelnější. Pokud někdo ovšem hledá jen okamžitou slevu a rychle pryč, nejspíš se jeho očekávání nenaplní.