Menu

17 tipů, jak překonat okurkovou sezónu a tvořit skvělý obsah

Autor Dominik Hlubina Dominik Hlubina

Někdy je témat doslova přetlak – konají se eventy, v oboru je množství novinek, o kterých se dá psát, nebo zkrátka máte dostatek textů v zásobě. Čas od času však nastane zvláštní situace, kdy máte pocit, že jste už o všem důležitém napsali, a nevíte, kam dál. Co s tím? Hledání dobrých témat se někdy…

Někdy je témat doslova přetlak – konají se eventy, v oboru je množství novinek, o kterých se dá psát, nebo zkrátka máte dostatek textů v zásobě. Čas od času však nastane zvláštní situace, kdy máte pocit, že jste už o všem důležitém napsali, a nevíte, kam dál. Co s tím?

Hledání dobrých témat se někdy rovná pověstnému hledání jehly v kupce sena. Nějakou formu blogu nebo poradny má dnes již téměř každá agentura nebo e-shop, a zejména pak úzce a velmi specificky zaměřené weby mohou mít s tématy problém. Od copywritera se navíc vyžaduje maximální možná míra fantazie, potřebná k objevování stále nových a zajímavých námětů.

Přinášíme vám 17 tipů, jak si udržet blog stále svěží a podnětný.

1. Rozdělte tvorbu obsahu mezi více lidí

Více hlav, více rozumu, to je jasné. Pokud máte ve firmě nebo v agentuře delegovaného člověka na tvorbu obsahu, nebo jste tím člověkem dokonce vy sami, neváhejte tuto povinnost rozdělit mezi více členů týmu. Každý je machr ve své oblasti a tím spíše jej napadnou i vysoce specifikovaná témata, o nichž by nováček nebo někdo mimo obor neměl ani ponětí. Konečnou podobu a finální kontrolu však raději nechte na copywriterovi.

2. Vytvářejte seriály a vícedílné příspěvky

Leží vám na stole informačně vyčerpávající a obsáhlé téma, plné unikátních tipů a originálních postřehů, že nevíte, z které strany se do něj pustit? Zkuste jej rozsekat na menší části. Výhody? Problematika rozdělena na několik částí se vám bude lépe zpracovávat, přeci jen, někdy člověk pro stromy nevidí les. Nemluvě o tom, že z jednoho blogového příspěvku rázem vykouzlíte pět. Servírujte je publiku jako seriál a zajistěte si tak opakovanou návštěvnost svých stránek.

3. Kvalita nad kvantitu

Nenechte se nalákat na bezhlavé chrlení příliš velkého počtu článků, které beztak jen kloužou po povrchu problematiky a slouží nanejvýš jako vycpávka vašeho blogu. Taková taktika se vám v konečném důsledku vždy vymstí a během okurkové sezóny toho budete litovat. Nejenže rychle utratíte témata, která by se dala rozpracovat do stěžejních textů vašeho blogu nebo rozvést do seriálu (viz bod 2), ale nepřidá to ani na vaší reputaci v oboru. A nakonec, návštěvník, znechucený nulovou přidanou a informační hodnotou textů, zmizí jako pára nad hrncem.

4. Nespoléhejte se jen na text

Nepíše vám to? Nenapadá vás žádné téma, z kterého byste zvládli vydolovat pořádnou porci textu? Žádný problém. Příspěvek na blogu totiž nemusí být vždy jen text. Zkuste si prohlédnout své fotografie z eventů relevantních pro váš byznys, nebo momentky z dění ve vaší firmě. Softové příspěvky, které zaplní mezeru během okurkové sezóny, mohou rovněž dobře zafungovat.

5. Podívejte se na svůj byznys s nadhledem

To, že pro stromy někdy nevidíme les, jsem již zmiňoval. Možná jste někdy natolik pohlceni svým odvětvím, že vám chybí potřebný nadhled. Co vlastně děláte, s čím vším to souvisí, koho váš byznys ovlivňuje, a naopak, čím je váš byznys ovlivňován? Příklad? Děláte placenou reklamu na Facebooku a jste natolik ponořeni v Business Manageru, že vašemu blogu chybí témata o tom, jak Facebook ovlivňuje životní prostředí, nebo proč jsou sociální sítě natolik úspěšné. Ačkoliv tato témata nebudou tvořit kostru vašeho blogu, mohou být příhodnou přeháňkou v období sucha.

6. Seznamy, žebříčky, statistiky, analýzy

Když nevíte, kam se obrátit pro téma a čím nakrmit nenasytný apetit vašich čtenářů, podstrčte jim žebříček. Žebříček funguje jako návnada, háček, na který se chytí téměř každý. Jaké agentury u nás mají nejvíce sledovatelů, jaká kampaň měla nejlepší výsledky, jaké největší Faily se staly v roce 2017? Pokud volíte diplomatický přístup a nechcete nikoho upřednostnit na úkor druhých, ​​jednoduše vytvořte seznam. Neutrální, ale zajímavý. Nebojte se ani analýz nebo statistik.

7. Reagujte na aktuální témata

Nepůsobte dojmem, že v důsledku hlubokého ponoření do svého světa pak vůbec nereflektuje okolní dění. V průběhu celého roku se uskuteční tolik změn, událostí, eventů, svátků a mezinárodních dní, které se dají spojit s online marketingem (nebo jakýmkoli jiným byznysem), že by byl hřích je nevyužít. A zdaleka se to netýká jen Vánoc. Olympijské hry, prezidentské volby, daleký SuperBowl nebo jiné. Chcete-li o nich mít přehled, stáhněte si náš marketingový kalendář.

8. Dívejte se do budoucnosti (ale i do minulosti)

Fajn, máte plný blog seznamů, seriálů, statistik a analýz. Dokonale ovládáte vše, co se ve vaší branži děje. Něco tomu však chybí. Co? Pohled do budoucnosti. Vědět, nebo alespoň tušit či snažit se předvídat, kam váš obor směřuje, jak se mění podmínky ve vaší oblasti, jaké technologické novinky ji posunou dál, a co mohou vaši zákazníci očekávat v nejbližší době. Ať už půjde o prognózu na nasledujúci rok nebo o odvážnou úvahu o tom, jak může váš byznys ovlivnit AI, nebojte se předvídat. Pokud vaše tipy a předpovědi nevyjdou, nic se nestane. Pokud ano, získáte punc důvěryhodnosti a autority, která vidí dál než po špičku svého nosu. Platí to i směrem do minulosti. Jaké byly začátky vašeho podnikání, jak se rozvíjelo vaše odvětví, kdo byli první průkopníci toho, čemu se věnujete?

9. Infografiky

Pokud máte dostatek informací, o které se chcete podělit, zpracujte je do infografiky. Infografiky jsou totiž obsahem, který zaručeně funguje. Není se čemu divit, náročný obsah je v nich zobrazen přehledně a vizuálně atraktivně. A nemusí to nutně znamenat, že návštěvníci stráví na vašem blogu méně času. Podle některých zdrojů zůstanou čtenáři u infografiky (pokud je relevantní) dokonce stejně tak dlouho jako u textového článku.

10. Najděte nejlepší příspěvky a napište jejich pokračování

Někdy máte nejlepší obsah přímo pod nosem. A během okurkové sezóny přijde víc než vhod. Které vaše články byly nejúspěšnější, měly nejvíce zobrazení, vyvolaly na sociálních sítích největší buzz, nebo na ně lidé nejvíce odkazovali? Nebojte se tento obsah recyklovat nebo rozšířit, například napsat pokračování. Jak se téma, o kterém jste psali, vyvíjí v tomto roce? Změnilo se v něm něco? Mělo nějakou dohru? Pokud ano, oprašte rodinné stříbro a hurá s ním do světa!

11. Rozhovory s autoritami

Máte pocit, že by váš blog potřeboval osvěžit, zviditelnit nebo přilákat nové návštěvníky? Zkuste si na pomoc přivolat někoho dalšího, ideálně autoritu ve vašem oboru, která dá obsahu potřebnou váhu, jméno a optimálně i nějaké unikátní know-how. Udělejte s ním rozhovor, citujte ho, vyměňte si odkazy, a svým úlovkem se pyšněte. Ne vždy se vám ovšem podaří ulovit Randa Fishkina, proto klidně využijte i lokální autority.

12. Content Idea Generator

Pokud již opravdu nevíte, jaké téma by zaplnilo stále větší díru na vašem blogu, vyzkoušejte generátor nápadů. Ve většině případů jde o zábavné rozšíření, u jehož výstupů se nanejvýš zasmějete. Může se ale stát, že generátor spustí ve vaší mysli vlnu fantazie, díky níž přijdete správnému tématu na kloub.

13. Případové studie

Pochlubte se svou prací. Někdy je to to nejlepší, co můžete pustit do světa. Samozřejmě, pokud se máte čím chlubit. Vyberte si svůj nejlepší projekt a ukažte, že to, o čem píšete, umíte i dobře dělat. „Kejsky“ jsou vysoce relevantním obsahem, který vám zajistí nejen uznalé pokyvování hlavou od kolegů (a znepokojení u konkurence), ale třeba i nové zákazníky nebo klienty.

14. Sledujte, co lidi zajímá

Pokud je studnice vaší fantazie beznadějně vyčerpaná, inspirujte se lidmi a tím, co je zajímá. Co píší v komentářích pod vašimi články na Facebooku? Dozvěděli by se rádi nějaké další informace, nebo dokonce pohlížejí na problematiku z jiného úhlu? Jaké problémy a témata zajímají lidi ve facebookových skupinách z vašeho oboru? Zabruste také na populární diskusní fóra jako je například Quora. Velmi snadno tak zjistíte, co lidi trápí a jakému námětu stojí za to se věnovat.

15. Ukázky z e-booku

Pokud připravujete e-book, vyhráli jste. Znamená to, že máte dostatek know-how, materiálu, vědomostí a zkušeností, a že v tématu, o kterém e-book je, jste jako doma. Pokud e-book nepíšete, začněte. Jednotlivé části pak klidně odhalujte už na blogu, alespoň tím čtenáře navnadíte na zbytek knihy. Nevytahujte ale všechna esa z rukávu moc brzy, výsledný e-book totiž musí skrývat unikátní informace. Chcete pomocí něj přeci nasbírat alespoň pár leadů, no ne?

16. Začátečnické návody, guidelines, best practices, success stories

Předpokládejme, že na váš blog chodí různí lidé. Některé zajímá vaše firma, jiné vaše podnikání, další na něm hledají pokročilé informace (pro ně také píšete vysoce odborné články), no a někteří tam možná hledají inspiraci a příležitost se něco naučit. Takových lidí, co jsou zároveň věrnou čtenářskou obcí, vůbec nemusí být málo, a pokud jim navíc poskytnete, co hledají, budou váš blog doporučovat dál a sami se budou opakovaně vracet. Vytvořte pro ně návody nebo průvodce, a odtajněte jim své úspěšné postupy.

17. Softové články

Každý článek nemusí za každou cenu posouvat hranice oboru a obsahovat celý kamion odborných poznatků. Pravdou je, že mnohdy lidé chtějí číst něco jednoduššího a hlavně – chtějí se bavit. Jestliže dokážete spojit příjemné s užitečným, udělejte to. Vytvářejte články se soft tématy, které čtenáře pobaví, zaujmou, nebo je odkážou na jiný podnětný obsah. Něco, co si lidé rádi dají do záložek nebo pošlou svým přátelům mimo obor, například seznam nejlepších filmů nebo seriálů s tématikou vašeho podnikání. Pracujete v marketingu stejně jako my? Potom vytvářejte třeba  seznamy nejlepších reklam nebo články, jako je ten, který právě čtete.

LÍBIL SE TI ČLÁNEK? POŠLI HO DÁL, PROTOŽE SHARING IS CARING!

21.03.2013

Komentáře