Menu

Jak se nám líbil Shopcamp 2016?

Autor Miroslav Budiš Miroslav Budiš

V pátek 16.9. se konal již třetí ročník Shopcampu. Vstup na tuto jednodenní e-commerce konferenci byl opět rozebraný v několika minutách. My jsme se tam úspěšně protlačili a zde vám přinášíme článek o tom, co se probíralo a jak se nám to líbilo.

Shopcamp pořádají tvůrci e-shopových řešení ShopSys a Shoptet. Tento rok se jim podařilo pro více jak 600 účastníků zajistit 22 přednášek ve 2 sálech a k tomu navíc 7 workshopů. I přes všudypřítomnou reklamu sponzorů i přednášejících to byla docela povedená akce plná zajímavých informací.

Tomáš Braverman – E-commerce trendy roku 2016

Šéf Heureky, Tomáš Braverman (@tomas_braverman), odšpuntoval Shopcamp čísly a trendy z e-commerce. A protože Heureka hýbe českým e-commerce a má neskutečné množství dat, prezentace byla vskutku zajímavá.

E-commerce čísla:

  • Obrat v e-commerce za pouhých 6 měsíců z roku 2016, tj. 41 mld. již překonal obrat za celý rok 2015, tj. 35 mld.
  • Nejrychleji roste kategorie „Erotika“ (35 %) a jako druhá je kategorie Fashion a Hobby (obě 28 %)
  • Počet e-shopů v ČR KLESÁ! V roce 2014 Heuréka napočítala přes 37 200 e-shopů a v roce 2015 už jen 36 800.
1231

E-commerce trendy:

  • Návštěvnost z mobilů – věděli jste, že na českou Heureku přichází méně uživatelů z mobilu (36%) než na slovenskou Heuréku (43 %)?
  • Na mobilu je ale (obecně) stále nižší konverzní poměr než na desktopu (je zřejmé, že návštěvník si prohlédne produkt na mobilu a následně v klidu nakoupí u desktopu).
  • Mobilní appky nejsou tak cool. Před tím, než se pustíte do její tvorby, zjistěte zda máte natolik věrné zákazníky, aby si ji stáhli a používali ji.

Mezi další trendy Tomáš zmínil stále častěji zmiňovanou personalizaci, nastupující prodeje na sociálních sítích a již velmi dobře rozšířený nákup potravin online.

Matez Jindra - 10 tipů, jak může e-shop budovat svou značku

Matez Jindra (@matez_jindra ) z Lovebrandu nám ukázal, že budování značky není nic složitého, stačí se řídit jeho tipy, viz ulovený obrázek níže:

1230

Jako další zajímavé tipy k budování značky, které zmínil:

  • Vykašlete se na „SEO názvy“, je jich plno, ne vždy zní tak cool a SEO nepomáhají.
  • Ptejte se zákazníků na rovinu, co se jim na vás nelíbí. Kritika sice může bolet, ale posune vás kupředu mnohem rychleji.
  • Zjednodušte a zrychlete otravné procesy, například reklamace.
  • Zapomeňte na zamčenou zeď na vašem facebookovém profilu nebo automatický mailing z adresy „noreply“.

Zde naleznete kompletní prezentaci z přednášky

Pavel Ungr – Jak SE Odnaučit spouštět weby bez SEO kontroly

Pavel (@PavelUngr), na jehož prezentaci se sedělo v sále i na schodech, představil základní SEO body, na které je třeba hledět při spouštění webu a které by se měly tesat do kamene.

  • Nikdy neměňte URL, a pokud měníte, přesměrujte původní URL na novou přes 301.
  • Dbejte na základní prvky optimalizovaných stránek – titulky, popisky, nadpisy, texty odkazů.
  • Dejte si pozor na duplicity (na e-shopech obzvláště časté a zákeřné).
  • Optimalizujte i obrázky, zákazníci totiž vyhledávají i v obrázcích (zejména ženy ;))
  • Dbejte na interní prolinkování, na každou stránku musí vést nějaký odkaz.
  • Nepodceňujte filtraci produktů – ať má každý filtr unikátní URL.
  • Pozor na stránkování katalogu produktů, indexujte jen 1. stránku.
  • Povolte indexování v robots.txt a přidejte tam odkaz na vaší sitemapu.
  • Mějte xml soubor s mapou stránek – tzv.: sitemap. A máte-li nad 50 tis. stránek, vytvořte si sitemap index.
  • Přecházíte na HTTPS? Přejděte! A všechny URL přesměrujte 1:1 přes 301.
  • Uvažujete o responzivní verzi webu? Správně. Dejte si pozor na rychlost načítání a už se začněte připravovat na AMP.
  • Dbejte na rychlost načítání webu, načtení by mělo proběhnout max do 2 sekund.
  • Pohlídejte si chybové stránky 404. Ideálně tak, aby nebyly, a když už jsou, tak aby nabídly vhodný rozcestník.
  • Nasaďte si správně Google Analytics, Google Search Console, Google Tag Manager.
  • Sledujte své silné stránky, které vodí hodně návštěv a hlídejte si je.
  • Hlídejte si také své silné externí odkazy.

Kompletní prezentaci od Pavla najdete online zde.


1232

Jan Poštulka – Jste připraveni na expanzi do zahraničí?

Jan Poštulka z Google přednášel o tom, jak se připravit na expanzi do zahraničí. Tento podrobný návod bychom shrnuli do následujících bodů:

  • Mějte přesně stanovená KPI a sledujte hlavně Life-time value/CVL.
  • Podrobně analyzujte vaši cílovou skupinu.
  • Zaměřte se na UX, to co funguje v ČR, nemusí fungovat v zahraničí.
  • Zaměřte se na obsahovou strategii (dokonalý překlad je samozřejmostí).
  • Udělejte si průzkum trhu, pomohou vám nástroje Google Public Data Explorer, Google Global Market Finder nebo SimilarWeb.

Jan Kvasnička – Inovace a novinky na českých i zahraničních e-shopech

Honza (@Jan_Kvasnicka) nacpanému sálu předvedl novinky z e-shopů, u kterých se lze inspirovat. Již tradičně velmi zajímavá prezentace o UX s pěknými příklady by zasloužila možná více než 35 minut (celou ji naleznete na Honzově blogu). Zde jsou body, které nás nejvíce zaujaly:

Vymakané vyhledávání

Zkuste sledovat, jak se u vás zákazníci chovají, jestli vyhledávají opakovaně stejné fráze a zda poté dojdou při konverzi či nikoli. Zjištěná data pak můžete použít k vymakanému vyhledávání. Inspirujte se například na e-shopu Tipa.eu.

Opuštěný košík

Podobně si e-shop Tipa.eu hraje s daty okolo košíku, především hlídá, abyste jej neopustili bez nákupu. Pokud se budete inspirovat, dejte si pozor na boj proti pop-up oknům, který nedávno vyhlásil Google.

Pěkné práce s barvami

Máte-li zboží různých barevných variant, podívejte se na hunterboots.com, jak pěkně si můžete v barvách vybírat.

Emoce, emoce, emoce

Bellroy.com vizuálně ukazuje, jak vypadá klasická peněženka vs. ta jejich. Zoot.cz ručí za originalitu, kvalitu a radost z každého nákupu. Alza.cz propaguje spolehlivost. Jak působíte na emoce vy?

Pravidelné objednávky

Nabízíte spotřební zboží, které si zákazníci objednávají opakovaně? Nabídněte jim pravidelné dodávky v určitém období. Dobře to dělají například ponozkovice.cz. (pozn. red. nebo také men.bellinda.cz).

Zábavná registrace

Nudná a zdlouhavá registrace na e-shopu může být jedním z důvodů, proč váš zákazník nedokončil nákup. Inspiraci k naopak zábavné registraci můžete čerpat na ipsy.com.

Lukáš Krejča - 10 tipů, jak uspět s dynamickým remarketingem na Facebooku

Lukáš musel hodně rychle svištět, aby v tak krátkém čase představil svá doporučení k dynamickému remarketingu včetně návodů, jak na to.

  • Posílejte si ve FB pixelu co nejvíce informací.
  • Využijte dynamický remarketing i pro stránku kategorie.
  • Zkoušejte různé časové segmenty.
  • Neobtěžujte své vlastní zákazníky.
  • Lidi, které remarketujete, vylučte z akvizičních kampaní.
  • Vyzkoušejte up-sell nebo cross-sell kampaně.
  • Využijte DPA pro akviziční kampaně.
  • Používejte cross-device report konverzí.
  • Obrázek je na FB reklamě to nejdůležitější.

Naštěstí obratem uveřejnil svou prezentaci na SlideShare, takže ti kdo nestihli, mohou studovat online.

Další zajímavé přednášky

Cíl stihnout všechny prezentace a zároveň výborné kafe v hale společně s cateringem (brownies bylo vynikající) jsme zavrhli hned zrána. Pár dalších zajímavých speakerů ale rádi zmíníme:

Romana Velfková (@chromanna) a Tomáš Kumsta (@TKumsta) z Medio přednášeli o vybraných a velmi praktických vychytávkách z Google Analytics.

Jakub Čižmař (@jakubcizmar) představil 6 jednoduchých akčních kroků k efektivnímu mailingu (Jakube, hoď svou prezentaci online, e-shopaři jistě ocení).

Jan Kalianko (@eshopkonzultant) mluvil o UX a CRO chybách, které dělají jiné eshopy a z kterých je možné se poučit.

Michal Janík (@michaljanik) za Mergado představil, jak se Mergado mění v platformu a otevírá se externím vývojářům (mimochodem, Mergado si taky nemůžeme vynachválit, a tak jsme se stali jejich certifikovanou agenturou).

Díky...

... celému Shopcampu za povedenou akci. Těšíme se na další ročník! Věříme, že nyní počet e-shopů v ČR opět poroste :-).

Děkujeme i za follow a RT na našem twitteru @eVisionscz a případně like a sdílení na našem Facebooku eVisions Advertising.

19. září. 2016