Menu

SEO analýza webu: Co děláte špatně a jiní dělají lépe

Autor Helena Škývarová Helena Škývarová

Vyhledávače hodnotí webové stránky podle mnoha faktorů, které ovlivňují jejich zobrazení a pozice ve výsledcích vyhledávání. Udělejte si proto základní SEO analýzu svého webu. Na co byste se při ní měli zaměřit?

Google mluví o více než 200 faktorech, které vyhledávače při sestavování přirozených výsledků vyhledávání vyhodnocují. Pokud chcete nahlédnout pod pokličku toho, co jejich rozhodování ovlivňuje, připravili jsme pro vás základní SEO audit, který si můžete zkusit sami. Podrobnější SEO analýzu svěřte do rukou odborníka.

1. fáze – Než se pustíte do samotné SEO analýzy

Před samotnou analýzou si musíte uvědomit, komu je váš web určen.

Uvědomte si, jaké služby či produkty váš web nabízí a komu

  • Pro koho je web určen? Kdo je cílová skupina webu? Prodáváte, informujete či zprostředkováváte?
  • Máte určený cíl? Chce více prodávat? Mít vyšší návštěvnost či vyšší čtenost? Nebo něco jiného?

Mrkněte, jakou má váš web strukturu

  • Je na první pohled poznat z vaší hlavní stránky, o jaký druh webu se jedná? Jsou na ní všechny potřebné informace, které zřetelně řeknou jak vyhledávačům, tak zejména návštěvníkům, co jste zač? Čím se zabýváte?
  • Vaše hlavní stránka (home page) by měla působit jako výkladní skříň vašeho byznysu. Je hlavní navigace logicky navržena? Obsahuje všechny důležité kategorie? Má návštěvník možnost se z navigace dostat hlouběji do dalších částí webových stránek?

Podívejte se na jednotlivé stránky

  • Obsahují nějaký text? Je tento text pro uživatele dobře čitelný? Využívá v delších textech odstavce, podnadpisy či další styly písma?
  • Dokáží stránky fungovat samostatně, pokud se na ně dostane návštěvník přímo z vyhledávače? Stránka by měla nabídnout návštěvníkovi přesně to, co hledal ve vyhledávači.

Udělejte si analýzu současného stavu návštěv

  • Víte, odkud vám chodí návštěvníci? Chodí k vám z odkazů na jiných webových stránkách, z přirozených výsledků vyhledávání (organic), z placené reklamny či jinou cestou?
  • Je váš web přizpůsoben mobilním zařízením? Nyní je kvůli aktualizaci algoritmu Googlu obzvlášť důležité, aby se vaše webové stránky přizpůsobovaly mobilním zařízením, nejlépe aby byly responzivní. Nahlédněte do Google Analytics na návštěvnost z mobilních zařízení a podívejte se, kolik procent návštěvníků vám z nich chodí.
  • Podívejte se, jak velká návštěvnost vám chodí z vyhledávačů Google a Seznam. Je mezi nimi větší rozdíl? To může mít několik příčin. Třeba se vaše cílová skupina vyskytuje spíše na jednom z vyhledávačů, problém ale může spočívat například v indexaci stránek nebo špatně řešených popiscích či titulcích.

1410

2. fáze – Směle do samotné základní SEO analýzy webu

Analýza klíčových slov je základním kamenem

  • Za pomoci excelovské tabulky dejte dohromady všechna klíčová slova, která jsou relevantní k vašemu produktu, službě či obsahu na vašem webu.
  • Podle relevantnosti, vyhledávanosti a konkurenceschopnosti si stanovte, která klíčová slova jsou pro váš web nejvhodnější, a s těmi dále pracujte při optimalizaci.
  • Pokud spravujete PPC kampaně, využijte data z nich i při sestavování analýzy klíčových slov.
  • Nezapomeňte se také podívat na svou konkurenci – jaká klíčová slova a spojení používá a jak si vede ve vyhledávání.
TIP: Skvěle vám při hledání klíčových frází  poslouží našeptávače v Googlu a Seznamu a také nástroje, jakými jsou například Plánovač klíčových slov v Google AdWords či seznamácký nástroj v Sklik účtu.

 

2.1. OBSAHOVÉ PARAMETRY

Není titulek jako titulek

Podívejte se na titulky (<title>) a popisky (<meta description>)

  • Měly by být unikátní a dobře vystihovat obsah dané stránky.
  • Titulky by měly obsahovat brand (název firmy, značky apod.). Doporučujeme psát titulek dlouhý 50-60 znaků, aby jej vyhledávač zobrazoval celý.
  • Titulky a popisky by měly být umístěny na všech stránkách webu.
  • Protože se titulek a popisek zobrazují ve výsledcích vyhledávání (tzv. SERPu), je důležité, aby text byl pro uživatele informativní a zajímavý natolik, aby jej přiměl na ně kliknout a jít na vaši stránku.
TIP: Vyzkoušejte nástroje Xenu či Screaming Frog, které vám skvěle poslouží při kontrole popisků (<meta description>) a titulků (<title>)

 

Nadpisy nejvyšší úrovně jsou stále důležité

  • Zkontrolujte, zdali nadpisy nejvyšší úrovně, tj. H1, obsahují důležitá klíčová slova. Každá stránka webu by měla mít unikátní nadpis nejvyšší úrovně zahrnující důležitá klíčová slova relevantní k dané stránce.

Jak jsou na tom jednotlivé stránky webu

  • Obsahují jednotlivé stránky dostatečné množství textu? Vystihuje tento text, o čem stránka je?
  • Textový obsah by měl být originální, informativní a využívat vhodné kombinace klíčových slov a frází.
  • Formát textu by měl být dobře čitelný pro uživatele (u delších textů využívejte odstavce, podnadpisy a další způsoby členění textu).

2.2. TECHNICKÉ PARAMETRY

Jsou vaše stránky vůbec zaindexované?

Využijte operátora site: a zkontrolujte, zda vyhledávače vůbec indexují váš web. Stačí vložit do vyhledávače operátora site: ve formě: „site:vasweb.cz“ a stisknout klávesu Enter.

  • Vidíte svou hlavní stránku na prvních pozicích? Ne? Na vině může být například penalizace vyhledávače, chybějící interní prolinkování či špatná struktura webu. V tomto případě bude nutná hlubší analýza, kterou (vzhledem k složitosti pátrání po příčinách) raději zadejte zkušeným odborníkům.
  • Zkontrolujte, kolik stránek se vám zobrazuje na Googlu i Seznamu, a údaje porovnejte s množstvím stránek, které máte na webu reálně. Pokud vlastníte malý web s pár stránkami, kontrolu můžete provést ručně. U větších webu použijte některý z nástrojů, jakými jsou například již zmiňované Xenu či Screaming Frog.

Síla brandu

Otestujte si, zdali se zobrazuje web na brandové výrazy mezi prvními výsledky vyhledávání.

  • Pokud své stránky na svůj brand ve vyhledávání vůbec nevidíte, je možné, že jste penalizování vyhledávačem.

Technické provedení navigace

  • Zkontrolujte technické řešení navigace. Nejlépe to uvidíte ve zdrojovém kódu stránek. Nevhodná řešení jsou například Flash, iFrames, JavaScript či navigace tvořená obrázky. Vyhledávače je totiž neumí přečíst. Nejvhodnější navigaci představují textové odkazy.

Technologie omezující průchodnost webu

  • Podívejte se, jestli váš web nevyužívá například rámce (frames), Ajax, JavaScript apod. Jedná se o technologie, které je pro vyhledávače velmi obtížné až nemožné projít. Jakou technologii používáte, jednoduše zjistíte u svého dodavatele, který vám web dodal či upravil. V případě, že se vyznáte v HTML kódu, můžete se podívat sami.

Dokument robots.txt

  • Obsahuje váš web dokument robots.txt?
  • Nemáte v dokumentu zákaz přístupu robotům do některé části webových stránek, které by naopak měli roboti projít?
  • Dokument by měl obsahovat adresu sitemapy.
Přiklad, jak by dokument robots.txt mohl vypadat:
User-Agent: *
Allow: /
Sitemap: http://www.vasweb.cz/sitemap.xml

 

Důležitost formátu URL

  • Ujistěte se, zda URL neobsahuje nějaké nadbytečné či personalizační parametry (př. session ID). V případě parametrů byste měli používat maximálně dva.
  • Jsou klíčová slova v URL relevantní k danému obsahu?
  • Podívejte se na délku URL, zdali není extrémně dlouhá. S kratšími URL adresami se vám bude mnohem lépe pracovat a ve výsledcích vyhledávání jsou pro uživatele čitelnější.

Špatné přesměrování jako kámen úrazu

  • Buďte opatrní při používání HTTP hlavičky 302 místo 301 při přesměrování staré URL adresy na novou. Nechcete přeci přijít o hodnotu stránky (tzv. rank).
  • Nevhodné je také přesměrování stránek pomocí Javascriptu či MetaFreshe.

Správné řešení rel=canonical u stránkování

  • Pokud se na vašich stránkách často mění obsah ve výpisu dalších stránek, je vhodné označit všechny stránky, které obsahují stránkovaný obsah, pomocí rel=“canonical“ a odkazovat se na stránku s celým obsahem.
  • V případě, že váš web neumožňuje zobrazit celý obsah na jedné stránce, vhodným řešením je stránkování pomocí atributů rel=“prev“ a rel=“next“.

Duplicitní obsah

  • Přesvědčte se, že pro každou stránku existuje jen jedna unikátní URL adresa.
  • Zkontrolujte, zda není někde na webu duplicitní obsah (například stejný text v odstavcích). Nevynechejte ani subdomény, kde by se duplicitní obsah mohl také vyskytovat.
  • Otestujte verzi URL adresy s koncovým lomítkem a bez koncového lomítka pro jeden obsah (př. vasedomena.cz/ a vasedomena.cz). Často existují tyto dvě verze pro stejný obsah.
  • Podívejte se také na možné duplicity zapříčiněné sledovacími kódy v URL adresách nebo ve verzi stránek pro tisk.
  • URL bez domény třetího řádu typu http://vasedomena.cz/ přesměrujte na odpovídající URL na doméně http://www.vasedomena.cz/.
TIP: Nástroje jako Screaming Frog či Xenu vám dobře pomohou v technické analýze duplicit. Nebojte se využít i online nástrojů jako například Siteliner či Copyspace, pro rychlé zhodnocení duplicit.

 

Ztracená errror stránka 404

Často opomíjená a přehlížená je chybová stránka.

  • Ujistěte se, že chybová stránka obsahujevšechny důležité informace, které uživatele dostatečně informují, co se právě stalo, kde se nachází a jak má dále pokračovat.
  • Měla by obsahovat odkazy na relevantní stránky (nejlépe na hlavní stránku a případně i kontakt).
  • Nebojte se udělat chybovou stránku netradičním způsobem. Například magazín Reflex řeší chybovou stránku velmi vtipně. Přečtěte si také náš článek Jak si poradit se stránkou 404.

1398

Interní prolinkování webu

  • Na webu je velmi důležité, aby jednotlivé stránky byly mezi sebou dobře provázány. Hlavní stránka, stránky kategorií, podkategorií a další samostatné stránky by měly být mezi sebou prolinkovány.
  • Odkazy na všechny základní kategorie by měly vést z hlavní stránky.
  • Kategorie by měly dále odkazovat na podkategorie nebo přímo na produktovou stránku či stránku služby.
  • Podívejte se na produktové stránky, zda obsahují odkazy na další produkty (související produkty, doporučené produkty apod.)

Drobečková navigace

  • Obsahuje váš web drobečkovou navigaci? Jsou v navigaci relevantní klíčová slova k daným stránkám, na které odkazuje?
  • Drobečková navigace by měla umožnit uživateli přecházet co nejlépe z obecného obsahu na konkrétní obsah. Nejlépe ji tedy vytvoříte podle struktury webu.

Anchor texty

  • Jedná se o text, který obsahuje odkaz. Neměl by být příliš dlouhý. Vzhledem k tomu, že vyjadřuje základní informaci o zaměření odkazované stránky, měl by být popisný.

Nefunkční odkazy

  • Zkontrolujte, zda se na webu nenacházejí nefunkční odkazy.
TIP: Dobře vám pro kontrolu odkazů poslouží například nástroje Xenu či LinkChecker.

 

Mapa webů a XML sitemap

  • Pokud váš web obsahuje mapu webu, zkontrolujte aktuálnost a funkčnost odkazů v ní.
  • Obsahují webové stránky XML sitemapu? Je aktuální a obsahuje důležitou strukturu webu?
  • V případě rozsáhlých webů doporučujeme vytvořit několik xml sitemap a zvážit, zdali je vhodné do sitemapy umístit úplně vše.

Zapomenuté atributy „Alt“

  • Atributy „Alt“ by měly obsahovat klíčové fráze relevantní k danému obrázku. Pokud na vašem webu „alty“ chybí, doplňte je.

Klíčová microdata

  • Mikrodata jsou značky strukturovaných dat, které se vkládají do zdrojového kódu webu, aby usnadnily prohlížečům lepší pochopení obsahu webu.
  • Nástroj Structured Data Testing Tool od Googlu prověří přítomnost microdat na vašich stránkách. Platí pouze pro Google, Seznam microdata zatím řešit neumí.

Rychlost načítání stránek

  • Využijte nástroje Pingdom či PageSpeed Insight pro otestování rychlosti načítání svých stránek.
  • Načítá se váš web déle než 3 vteřiny? Zapátrejte po důvodech. V mnoha případech za to může velká datová velikost obrázků, které nejsou optimalizovány pro webové stránky. Dále také množství odkazů na styly a skripty nebo také špatně řešená struktura webu.

Odkazové portfolium

  • Podívejte se na odkazový profil svého webu a zjistěte, kolik a jaký druh zpětných odkazů na váš web odkazuje. K tomu vám dobře poslouží nástroje jako Ahrefs, Majestic SEO či Google Search Console.
  • Prozkoumejte kvalitu jednotlivých webů, které na vás odkazují. Zda jsou dostatečně relevantní k vašemu webu, zda mají kvalitní obsah a nejedná se jen o stránky uměle vytvořené pro vyhledávače.
  • Nezapomeňte zkontrolovat anchor texty (tj. texty, ze kterých k vám vedou odkazy).
  • Důležité je také, na jaké cílové stránky odkazy vedou. Jsou relevantní k danému odkazu? Obsahují dostatečný a kvalitní obsah? Obsahují call-to-action prvky?
  • Prověřte si konkurenci a její odkazový profil. Zjistěte, jaké weby odkazují na ni.
TIP: Analýza odkazového profilu konkurence vám později velmi dobře poslouží při budování vlastního odkazového profilu (linkbuildingu).

 

Black Hat SEO

Buďte obezřetní k zakázaným optimalizačním technikám:

  • Nemáte na webu jiný obsah pro vyhledávací roboty a jiný pro návštěvníky?
  • Neodkazujete návštěvníka hned po příchodu na vyhledanou stránku na jinou stránku?
  • Využíváte automaticky generovaného textu obsahující mnoho klíčových slov, která v obsahu nedávají smysl?
  • Obsahuje váš web tzv. doorway stránky? Tedy stránky, které jsou vytvořené jen proto, aby získaly vysoké hodnocení na konkrétní dotazy?
  • Neschováváte na webu text či odkazy pomocí například stejné barvy písma a pozadí či skrytého textu za obrázkem?
  • Je váš text na webu originální? Nekopírujete ho z jiných webových stránek?
  • Nemáte na webu nepřirozené množství opakujících se klíčových slov?
  • Není váš web postaven jen za účelem výdělku z Google AdSense, tedy že obsah je tvořen jen partnerským programem Google?

2.3. Které nástroje vám při kontrole webu pomohou?

  • Screaming Frog
  • XENU
  • Ahrefs
  • MajesticSEO
  • Collabim
  • Google AdWords – Keyword Planner
  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • Pingdom Tool
  • Siteliner

3. fáze – naplánujte si termín další SEO analýzy

V této základní SEO analýze jsme shrnuli ty nejdůležitější faktory ovlivňující pozici vašeho webu ve vyhledávačích. Pomocí tohoto přehledu si uděláte obrázek o tom, jak je na tom váš web z hlediska SEO. Online svět však prochází neustálým vývojem a s tím se pojí i neustálé zlepšování algoritmů vyhledávačů. Proto optimalizace webových stránek rozhodně není jednorázovou činností, která se udělá jednou a o kterou se není dál třeba starat. SEO je kontinuální a dlouhodobá činnost, která se nepřetržitě přizpůsobuje proměnám online prostředí a zejména vyhledávačům.

20.01.2017

Komentáře