Menu

Yandex Webmaster Tools - proč je používat?

Autor Petr Vojtěchovský Petr Vojtěchovský

Bez Yandex.Webmaster (YW) budete mít při optimalizace ruského webu svázané ruce. Navíc disponuje funkcemi, které jinde nenajdete. Přečtěte si, jak YWT funguje a co vše se z něj dozvíte.

4 důvody, proč mít na ruském webu nasazené Yandex Webmaster Tools

322

Yandex.Webmaster (YW) se v mnohém podobá Google Search Console (původně Google Webmaster Tools/GWT). Obsahuje funkce, které pomáhají webmasterům a majitelům webů kontrolovat status indexu a optimalizovat viditelnost jejich webu v yandexím vyhledávání. Některé funkce (např. odeslání a kontrola sitemapy či generování a kontrola robots.txt) jsou dostupné i v GWT, některé jsou však pouze na Yandexu. Proto je Yandex.Webmaster pro práci SEO specialisty nadmíru užitečným nástrojem. Seznamte se s ním.

1. Yandex s vámi komunikuje

Yandex je nejpoužívanějším vyhledávačem v rusky mluvících zemích. Čtěte zprávy, které vám YWT posílá, řiďte si jimi a organická návštěvnost vašeho webu poroste. Co vše vám ve schránce přistane?

Hlavní zprávy

Yandex často zasílá tipy na optimalizaci webů, upozornění na změny v algoritmu a další užitečné informace. Budete také samozřejmě mimo jiné zpraveni o nových uživatelích, kteří se do vašich YWT připojili, nebo o nových stránkách nalinkovaných na váš účet. 

316


Varování o zabezpečení

Pokud byla webová stránka hacknuta či napadena, nebo na ní byl nalezen nějaký druh viru, Yandex upozorní majitele webu skrz YWT. Dokážete si představit, kolik virů běhá ruským internetem, že? Tato funkce vám pomůže při identifikování problémů v rané fázi. Několik předních specialistů na IT se dokonce vyjádřilo v tom smyslu, že yandexí detekce malwaru je lepší než ta od Googlu či Nortonu.


Počet zaindexovaných stránek

Na rozdíl od Googlu, který obnovuje výsledky vyhledávání a re-crawluje stránky skoro neustále, Yandex provádí updaty search indexu na týdenní nebo dvoutýdenní fázi. Když dorazí velký update, zkontrolujte si vždy pozice a zjistěte, jak jste na tom s počtem zaindexovaných stránek oproti původnímu stavu. 

317


Změny v TIC

TIC (Thematic Index of Citation) je skóre, které Yandex přiřazuje všem webovým stránkám stejně jako Google Page Rank. Yandex updatuje TIC na pravidelné bázi a můžete je snadno najít právě v Yandex.Webmaster. 

318


2. Upravíte si rozšíření ve vyhledávání

Yandex nabízí hodně možností, jak zatraktivnit snippet ve výsledcích vyhledávání (SERP). Některé elementy mohou být implementovány pouze programátory (např. mikroformáty), většinu však sami nastavíte v Yandex.Webmaster:

URL

U dlouhých doménových názvů můžete některá písmena kapitalizovat, aby byla doména lépe čitelná. Pokud máte třeba doménu „nejlepsiagenturanasvete.cz“ můžete ji do SERPu vložit jako „NejlepsiAgenturaNaSvete.cz“


Sitelinky

Na rozdíl od Googlu budete mít v Yandexu kontrolu nad organickými sitelinkami. V Yandex.Webmaster je možné měnit text sitelinku nebo sitelink odstranit, pokud není relevantní.


Interaktivní snippety – “Islands” / Ostrova

Již před více než rokem představil Yandex nový vzhled výsledků vyhledávání v SERPU s interaktivními snippety, které nazývá Yandex Islands (Yandex Ostrova). Ty zjednoduší hledaný výsledek, a přiblíží ho tak uživateli. Vzhled Yandex Ostrova (Islands) se může měnit, od naprosto jednoduchého (tlačítko nebo vyhledávací pole) až po poměrně složité rozhraní (formulář či dokonce rezervační systém). 

Příklad využití Islands na webu auto.yandex.ru, kde si můžete ihned v SERPu auto zarezervovat/objednat.

319

3. Nastavíte si region

Yandex se stejně jako Google snaží v každé oblasti Ruska zobrazovat lokální výsledky vyhledávání. Pomůžete mu velice jednoduše tím, že v YW použijete Site Geography a přiřadíte části stránky ke geografickým nastavením.

320

Regionální nastavení je velice důležité, pokud pracujete s klíčovými frázemi navázanými na geolokace, jako např. “italská restaurace”, “rozvoz pizzy”, nebo s frázemi cílícími na produkt, který pro který si zákazník může zajít do lokální prodejny.

4. Potvrdíte svoje autorství

Yandex pomáhá tvůrcům obsahu říct mu o tom, že jsou autoři daného obsahu. K čemu se to hodí? Pokud totiž máte potvrzené své autorství u obsahu na vašem webu a konkurence vám texty z webu vykrade, nikdy se nedostane v SERPu na vyšší pozice než váš originální obsah.

321

Yandex.Webmaster patří k nejdůležitějším nástrojům pro SEO na Yandexu. Pokud působíte na ruském trhu, rozhodně si YW na web nasaďte. Nevíte, jak na to? Kontaktujte nás a my vám rádi pomůžeme.
18. listopadu. 2015